Dla pacjenta
Prawa pacjenta
ZBIÓR PRAW PACJENTA
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Prawo Pacjenta do świadczeń zdrowotnych:
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
- Pacjent ma prawo do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych listy oczekujących;
- W sytuacji ograniczonej możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, pacjent ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń;
- Pacjent ma prawo żądać drugiej opinii. Żądanie oraz ewentualną odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej;
- Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
Pacjent ma prawo wyboru:
- W ramach POZ – lekarza, pielęgniarki, położnej
- W ramach AOS – poradni specjalistycznej udzielającej świadczeń we właściwym zakresie, która ma umowę z NFZ. Wybór placówki medycznej realizującej świadczenia w ramach kontraktu z NFZ jest dowolny;
- W ramach leczenia stomatologicznego – poradni specjalistycznej realizującej świadczenia z zakresu leczenia stomatologicznego, posiadającej umowę z NFZ;
- W ramach leczenia szpitalnego – dowolnego szpitala, posiadającego umowę z NFZ, na terenie całej Polski.
Prawo do informacji:
- Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach;
- Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń udzielanych u danego świadczeniodawcy;
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia oraz do rezygnacji z otrzymywania informacji wskazując z jakich informacji rezygnuje.
Prawo do wyrażenia zgody:
- Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia świadomej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego. Prawo do wyrażenia zgody ma przedstawiciel ustawowy, a w przypadku jego braku – opiekun faktyczny.
- Pacjent ma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia
Pacjent ma prawo do tajemnicy informacji z nim związanych:
- Pacjent ma prawo do poufności;
- Pacjent ma prawo wskazać, komu informacje objęte tajemnicą będą przekazywane. |
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta:
- Pacjent ma prawo do godnego umierania;
- Pacjent ma prawo do obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej:
- Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza (jeżeli mają one wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta)
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wnosi sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego:
- Pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, ale tez ma prawo do odmowy takiego kontaktu;
- Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Prawo do opieki duszpasterskiej.
Prawo do złożenia skargi ustnie lub pisemnie:
- Do przełożonego osoby udzielającej świadczenia, do kierownictwa placówki;
- Do Rzecznika Praw Pacjenta;
- Do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej;
- Do sądu;
- Do świadczeniodawcy;
- Do NFZ.
Lekarz ma prawo do odstąpienia od leczenia (w szczególnie uzasadnionych przypadkach), jeżeli podejmie taką decyzję, lekarz ma obowiązek:
- Uprzedzić o tym fakcie pacjenta (jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego) z odpowiednim wyprzedzeniem;
- Wskazać pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent ma realne możliwości uzyskania świadczenia;
- Uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.
|
Zasady rejestracji
Rejestracja pacjentów na wizytę w naszej przychodni odbywa się codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00 – osobiście w rejestracji lub telefonicznie.
W przypadku, kiedy pacjent nie może stawić się na umówioną wizytę, jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie pracowników rejestracji, aby miejsce mogło zostać wykorzystane przez innego potrzebującego pacjenta.
Internetowe Konto Pacjenta
Internetowe Konto Pacjenta
W Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) mamy dostęp do indywidualnych informacji na temat:
- prawa do świadczeń opieki zdrowotnej – czy je masz i na jakiej podstawie;
- e-recept, e-skierowań, e-zwolnień, które wystawiają Ci lekarze;
- danych medycznych swoich dzieci do 18 roku życia;
- wyrobów medycznych i leków (wraz z wysokością refundacji), które były Tobie zlecone;
- upoważnień do dokumentacji medycznej, które przekazujesz swoim bliskim;
- zgód na świadczenia zdrowotne, na które udzieliłeś zgody;
- zaświadczeń lekarskich w czasie choroby i macierzyństwa, które wystawili Ci lekarze;
- wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, którą płacisz;
- świadczeń (wraz z kwotami), których udzielono Ci w ramach NFZ;
- miejsc, w których możesz się leczyć.
Dodatkowe korzyści związane z możliwością korzystania z Internetowego Konta Pacjenta:
- w przypadku kontynuacji leczenia można uzyskać recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza ( w chorobie przewlekłej, po ustaleniu z lekarzem);
- można otrzymać recepty od pielęgniarki lub położnej – zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość);
- można upoważnić inną osobę do dostępu do swoich danych medycznych lub informacji o stanie zdrowia;
- wystarczy podać swój numer telefonu lub adres e-mail, a receptę otrzyma się SMS-em lub e-mailem;
- można wykupić leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji;
- można sprawdzić, jak przyjmować lek i w jakiej dawce;
- w razie potrzeby można udostępnić bliskiej osobie lub lekarzowi informacje o stanie zdrowia i historię przepisanych leków.
Zapraszamy do zakładania i korzystania z Internetowego Konta Pacjenta
Aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) należy wejść na stronę www.pacjent.gov.pl.
Logujemy się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
Informacji w sprawie IKP udzielają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta pod numerem 800 190 590.
TELEPORADA
TELEPORADA
1. Teleporada jest to świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów łączności.
2. W Modelowej Praktyce Lekarza Rodzinnego teleporady udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00.
3. Teleporad udzielają lekarze, pielęgniarka oraz położna podstawowej opieki zdrowotnej w ramach swojego harmonogramu pracy w przychodni.
4. Chęć skorzystania z teleporady należy wcześniej zgłosić w rejestracji pod numerem telefonu 71 326 02 03 i umówić się na udzielane świadczenie zgodnie z zasadami umawiania się na świadczenia stacjonarne.
5. Zapisując się na termin teleporady należy podać numer telefonu, pod który zadzwonimy celem jej udzielenia.
6. W przypadku, braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady, pomimo przynajmniej trzykrotnej próby nawiązania kontaktu, teleporada zostaje anulowana. Konieczne jest dokonanie ponownej rejestracji na teleporadę.
7. Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca świadczenia dokonuje potwierdzenia tożsamości pacjenta zadając pytania na podstawie danych zawartych np. w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru. Błędna odpowiedź na co najmniej jedno z pytań weryfikujących jest równoznaczne z brakiem weryfikacji rozmówcy. Uniemożliwia to udzielenie świadczenia na odległość, aż do osobistej wizyty, podczas której pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy poprosi o przywrócenie dostępu do teleporad.
8. Osoba udzielająca teleporady na podstawie badania podmiotowego (rozmowy z pacjentem) oraz po analizie dostępnej dokumentacji medycznej udziela świadczenia zdrowotnego oceniając stan zdrowia pacjenta i to, czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem.
9. W przypadku, gdy problem zdrowotny nie może być rozwiązany wyłącznie za pomocą teleporady, osoba udzielająca świadczenia informuje pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego o konieczności osobistej wizyty w przychodni.
10. Obowiązek dostarczenia odpowiedniej i kompletnej dokumentacji medycznej niezbędnej do udzielenia świadczenia leży po stronie pacjenta.
11. Skany, pliki zawierające wyniki badań lub konsultacje lekarza specjalisty można przesłać na adres e-mailowy praktyki Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dostęp do tych danych mają jedynie osoby upoważnione.
12. Teleporada przeprowadzana jest w warunkach gwarantujących poufność oraz brak dostępu dla osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów łączności.
13. Podczas teleporady pacjent może otrzymać:
- e-receptę
- e-skierowanie
- e-zlecenie na wyroby medyczne
- e-ZLA (wystawienie zwolnienia lekarskiego na dłuższy okres wymaga osobistego kontaktu z lekarzem)
- zlecenie na wykonanie badań dodatkowych np. laboratoryjnych, RTG lub USG ( do odebrania w rejestracji).
Opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
E-recepta
E-recepta
E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną papierową receptę.
E-receptę realizuje się na podstawie czterocyfrowego kodu, który pacjent otrzymuje e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego jak skonfiguruje swoje Internetowe Konto Pacjenta.
Można też otrzymać papierowy wydruk e-recepty bez konieczności logowania się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
W przypadku gdy e-recepta jest wystawiana podczas teleporady, a pacjent nie posiada założonego Internetowego Konta Pacjenta, lekarz podczas porady poda kod potrzebny do realizacji recepty.
Aby dostawać e-recepty w formie elektronicznej należy:
Zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz wybrać sposób powiadomień o e-recepcie w zakładce „Moje konto” (SMS, e-mail lub obie te opcje).
Jak zrealizować e-receptę
Aby zrealizować e-receptę, należy mieć przy sobie numer PESEL oraz specjalny kod, który dostajemy (w zależności od dokonanego wyboru) poprzez:
- SMS
- papierowy wydruk informacyjny od lekarza
- kod podany przez lekarza w trakcie teleporady.
Korzyści dla pacjenta wynikające z wprowadzenia e-recepty:
- nie ma ryzyka, że otrzyma się niewłaściwy lek - e-recepta jest zawsze czytelna;
- nie można jej zgubić - wszystkie e-recepty zapisują się na indywidualnym Internetowym Koncie Pacjenta;
- e-receptę można zrealizować w każdej aptece w Polsce.
Jeżeli korzysta się z Internetowego Konta Pacjenta:
- w każdej chwili można sprawdzić, jak przyjmować lek — na e-recepcie znajdują się informacje o przepisanym dawkowaniu;
- kolejną e-receptę można otrzymać bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej, po ustaleniu z lekarzem);
- można sprawdzić dawkowanie leków przepisanych dzieciom do 18 roku życia.
E-skierowanie
E-skierowanie
Od 8 stycznia 2021 r. skierowania są wystawiane w postaci elektronicznej.
E-skierowanie umożliwia pełną, elektroniczną obsługę procesu skierowania na leczenie – od momentu wystawienia skierowania do momentu realizacji. Wszystkie e-skierowania będą dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta.
Kiedy wystawiane jest e-skierowanie?
E-skierowanie jest wystawione na następujące świadczenia:
- ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, za wyjątkiem porady w zakresie logopedii
- leczenie szpitalne
- badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej, w tym przypadku także te, które są finansowane ze środków innych niż ubezpieczenie w NFZ
- rezonans magnetyczny
- badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
- badanie echokardiograficzne płodu.
E-skierowanie nie jest wystawiane na:
- leczenie w uzdrowisku lub sanatorium, programy lekowe, rehabilitację, do szpitala psychiatrycznego.
Co zyskujemy dzięki e-skierowaniu?
- nie musimy dostarczać skierowania osobiście w terminie 14 dni — wystarczy rejestrując się osobiście lub telefonicznie podać 4-cyfrowy kod i PESEL (to ważne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych)
- nie trzeba wracać do lekarza z powodu nieczytelności ręcznie wypisanego dokumentu
- nie zgubimy e-skierowania — jest zapisane na Internetowym Koncie Pacjenta; świadczeniodawca zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił, a pacjent może sprawdzić kod na swoim IKP
- Pacjent lub upoważniona przez niego osoba może monitorować historię leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w każdym momencie sprawdzić historię e-skierowań
- po dokonaniu pierwszego zapisu e-skierowanie zostanie automatycznie przypisane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej.
E-skierowanie otrzymujemy w postaci:
- SMS-a z 4 cyfrowym kodem
- e-maila z z plikiem PDF
- wydruku informacyjnego e-skierowania
Jak zarejestrować e-skierowanie?
Na konsultację lub badanie można się zapisać telefonicznie, podając kod e-skierowania oraz nr PESEL. Rejestrując się osobiście należy pokazać w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem, oraz podać swój numer PESEL.
Podczas pandemii jest możliwe, że niektóre placówki jeszcze nie są gotowe na obsługę e-skierowania. W takim wypadku można się również zarejestrować, podając podstawowe informacje zawarte w e-skierowaniu (kto wystawił, z jakim rozpoznaniem), PESEL, kod dostępu albo klucz dostępu do e-skierowania (44-cyfrowy numer, numeryczne przedstawienie kodu kreskowego). Składamy oświadczenie o zgłoszeniu się tylko do tej jednej placówki.
Do czasu zakończenia epidemii nie obowiązuje termin 14 dni na dostarczenia skierowania.
E-zlecenie na wyroby medyczne
Zlecenia na wyroby medyczne
Co to są wyroby medyczne
Wyroby medyczne to np.: protezy, aparaty i ortezy ortopedyczne, wózki inwalidzkie, laski, kule, balkoniki, obuwie ortopedyczne, zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych, pieluchomajtki, cewniki, sprzęt stomijny.
Jak otrzymać zlecenie na wyroby medyczne
- Zlecenie na wyroby medyczne wystawia najczęściej lekarz, ale też pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta lub inne osoby uprawnione. Nie zawsze jest to lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, gdyż obowiązuje też zasada specjalizacji, czyli zlecenie na okulary wystawia okulista, a na zakup wózka inwalidzkiego m.in.: ortopeda, neurolog, chirurg, lekarz rehabilitacji medycznej czy reumatolog.
- Wystawianie i weryfikacja zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne odbywa się podczas wizyty pacjenta u lekarza. Lekarze mają możliwość zweryfikowania uprawnień pacjenta i potwierdzenia zlecenia od razu za pośrednictwem systemu e-ZWN (system weryfikacji zleceń).
Dzięki temu pacjent nie musi iść w tym celu do oddziału wojewódzkiego NFZ. Pacjent otrzymuje wydruk w wersji papierowej. - W związku z epidemią koronawirusa lekarz (lub inna osoba uprawniona) może wystawić zlecenie
na wyrób medyczny w ramach teleporady. Pacjent otrzymuje wtedy tylko numer zlecenia, który wraz z numerem PESEL umożliwia zakup potrzebnego wyrobu medycznego w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. - W przypadku, gdy zlecenie na wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem e-ZWM, pacjent jest zobowiązany do potwierdzenia zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Zlecenie można przekazać osobiście do dowolnie wybranego OW NFZ lub z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych ( np. skan/email/fax)
Zlecenie na wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie może być wypisane na okres nie dłuższy niż:
- 12 kolejnych miesięcy, jeśli zlecenie jest wystawione i zweryfikowane w trakcie wypisania
- sześć kolejnych miesięcy, gdy zlecenie jest wypisane poza systemem informatycznym (na starym druku) i potwierdzone do refundacji przez pracownika NFZ
- Nie zrealizujesz zlecenia za miesiące, które już upłynęły.
Podstawa prawna
1. Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie z dnia 29 maja 2017 r.
(Dz. U. 2019 poz. 1267 z późn. zm.)
2. Art. 2 pkt 14 Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
(Dz.U. 2020 r. poz. 357)
Szczepienia obowiązkowe i zlecane
Szczepimy, aby uniknąć chorób zakaźnych, które niosą ze sobą ryzyko ciężkiego przebiegu i groźnych powikłań. Są one szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci i osób starszych.
W naszej Praktyce wykonywane są bezpłatnie dla pacjenta szczepienia obowiązkowe oraz odpłatnie szczepienia zalecane.
Szczepienia obowiązkowe
W ramach szczepień obowiązkowych szczepimy przeciwko:
- Gruźlicy
- Zakażeniom pneumokokowym
- Błonicy
- Krztuścowi
- Tężcowi
- Polio
- Odrze
- Śwince
- Różyczce
- WZW typu B
Szczepienia zalecane dla osób dorosłych - odpłatne
Przeciwko grypie – zalecane w szczególności:
-
Osobom starszym;
-
Osobom o obniżonej odporności;
-
Kobietom w ciąży lub planującym ciążę.
Szczepienie należy powtarzać co roku, w okresie jesienno-zimowym, jak tylko szczepionka sezonowa pojawi się na rynku.
Przeciwko pneumokokom Streptococcus Pneumoniae – zalecane osobom dorosłym, w tym w szczególności powyżej 65 roku życia, także ze wskazanych grup ryzyka (w tym m.in. osobom z przewlekłą chorobą sercowo-naczyniową, płuc, chorobą alkoholową, przewlekłymi chorobami wątroby, cukrzycą).
Przeciwko odrze, śwince, różyczce – zalecane:
-
Osobom nie szczepionym w ramach szczepień obowiązkowych;
-
Młodym kobietom pracującym w środowiskach dziecięcych (przedszkola, szkoły itp.)
-
Młodym mężczyznom w celu zapobiegania różyczce wrodzonej, szczególnie tym, którzy nie byli szczepieni w ramach szczepień obowiązkowych lub jeżeli od szczepienia obowiązkowego upłynęło 10 lat i więcej.
Przeciwko ospie wietrznej – zalecane:
-
Osobom, które nie chorowały na ospę wietrzną i nie zostały wcześniej zaszczepione w ramach kalendarza szczepień;
-
Kobietom planującym zajście w ciążę, które nie chorowały wcześniej na ospę wietrzną.
Przeciwko tężcowi, błonicy, krztuścowi – pojedyncze dawki przypominające są zalecane osobom powyżej 19 roku życia oraz osobom starszym, które ze względu na wykonywane zajęcia mogą być narażone na zakażenie. Dawkę należy powtarzać co 10 lat.
Przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu A – zalecane osobom pracującym m.in. przy produkcji lub dystrybucji żywności, usuwaniu odpadów komunalnych.
Przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B – zalecane:
-
Osobom dorosłym, zwłaszcza w wieku starszym;
-
Osobom, które ze względu na tryb życia i wykonywane zajęcia są narażone na zakażenia związane z uszkodzeniem ciągłości tkanek lub poprzez kontakt seksualny;
-
Osobom przewlekle chorym o wysokim ryzyku zakażenia, nie szczepionym w ramach szczepień obowiązkowych.
Przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu – zalecane osobom przebywającym na terenach o nasilonym występowaniu choroby.
Wrocław i cały Dolny Śląsk jest obszarem endemicznym dla kleszczy.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Lekarz rodzinny jest dostępny dla pacjentów od poniedziałku do piątku od 08:00 do 18:00. Po godzinach pracy POZ pacjenci mogą korzystać z usług nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.
W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.
Dyżurujący lekarz udziela porad:
-
w warunkach ambulatoryjnych,
-
w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),
-
telefonicznie.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
-
nagłego zachorowania;
-
nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy; gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Placówki świadczące nocną i świąteczną opiekę zdrowotną we Wrocławiu
-
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu ul. Kamieńskiego 73a tel.71 327 05 36
-
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego ul. Koszarowa 5 tel. 71 395 76 07
-
Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka ul. Fieldorfa 5 tel. 71 306 42 22
-
Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza ul. Warszawska 2 tel. 71 377 41 16; 71 377 41 17; 71 377 41 18; 71 377 41 19.
Szybka diagnostyka onkologiczna
-
Jeśli lekarz w naszej placówce medycznej na podstawie wykonanych badań uzna, że skierowanie pacjenta do specjalisty jest konieczne, wydaje kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego, tzw. DiLO.
-
Karta jest własnością pacjenta, zastępuje skierowanie i dokumentuje cały proces diagnostyki i leczenia.
W przypadku podejrzenia nowotworu złośliwego, oprócz lekarza POZ, kartę DiLO może wystawić również lekarz udzielający ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych.
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Każdy pacjent ma prawo do uzyskania kopii swojej dokumentacji medycznej W tym celu należy zgłosić się do rejestracji, aby złożyć stosowny wniosek. W przypadku, gdy wniosek o wydanie dokumentacji medycznej jest składany po raz pierwszy w żądanym zakresie, opłata nie jest pobierana.
Opłaty za wydanie dokumentacji medycznej są pobierane, gdy:
-
pacjent
-
przedstawiciel ustawowy pacjenta
-
osoba upoważniona przez pacjenta
– zwraca się o dokumentację medyczną po raz kolejny w żądanym zakresie.
Za wydanie dokumentacji medycznej pobierana jest opłata za każdą stronę, zgodnie z cennikiem placówki.
Obecnie obowiązujące opłaty:
- 1 strona wyciągu albo odpisu – 9,86 zł
- 1 strona kopii albo wydruku z systemu informatycznego – 0,34 zł
- Dokumentacja medyczna na informatycznym nośniku danych – 1,97 zł
Podstawa prawna: art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Potwierdzanie prawa do świadczeń
Co zrobić, gdy eWUŚ wyświetli nas „na czerwono"
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Informacje zgromadzone w systemie są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS. Wystarczy, że w rejestracji podasz swój numer PESEL i potwierdzisz swoją tożsamość np. dowodem osobistym lub paszportem, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym - do ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymacją szkolną. Jeżeli system nie potwierdził twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich prawo:
-
Złóż pisemne oświadczenie
Jeżeli przy twoim nazwisku eWUŚ pokazał czerwone światło, a jednocześnie wiesz, że posiadasz uprawnienia do korzystania ze świadczeń możesz złożyć pisemne oświadczenie o tym, że jesteś ubezpieczony. To wystarczy, aby przyjął cię lekarz w ramach ubezpieczenia.
-
Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie
Możesz również przedstawić w rejestracji jeden z nadal obowiązujących papierowych dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń, np. legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
-
Wyjaśnij swoją sytuację
-
Potwierdź u swojego pracodawcy, że jesteś objęty ubezpieczeniem/ że odprowadza za ciebie składkę zdrowotną, oraz że twoja rodzina (żona i dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia.
-
Wyjaśnij swoją sytuację w swoim oddziale wojewódzkim NFZ.
WAŻNE! Jeżeli jesteś osoba ubezpieczoną, masz obowiązek poinformować swojego płatnika składek (np. pracodawcę) o członkach twojej rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego, np. nowo narodzonego dziecka. Masz na to 7 dni od dnia jego narodzin.
Pamiętaj, jeżeli zmieniłeś pracę, poinformuj nowego pracodawcę, że masz członków rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Nie wystarczy, że już raz ich zgłosiłeś.
Wystawianie zaświadczeń
Wszystkie zaświadczenia wydawane na życzenie pacjenta, m.in.:
-
Zaświadczenie o stanie zdrowia niezwiązane z dalszym leczeniem lub rehabilitacją,
-
Zaświadczenie o niezdolności do uczestniczenia w zajęciach żłobkowych, przedszkolnych szkolnych i na uczelniach wyższych (lub zdolności do uczestniczenia po chorobie), a także inne, niewystępujące na liście dostępnych dla świadczeniobiorcy zaświadczeń bezpłatnych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (ze zm.) są ODPŁATNE.
-
Koszt wystawienia zaświadczenia wynosi 20-100 zł.
Skargi i wnioski pacjentów
W naszej przychodni jest możliwość złożenia uwagi, skargi lub pochwały poprzez wpis do „Księgi skarg, uwag i wniosków”, która dostępna jest w rejestracji.
Uwagę, skargę lub pochwałę można również złożyć poprzez umieszczenie jej w formie pisemnej w skrzynce na ankiety, które dostępne są w naszych placówkach.
Cennik usług odpłatnych
Cennik usług odpłatnych świadczonych w Modelowej Praktyce Lekarza Rodzinnego |
||
Wizyta lekarska pierwszorazowa | prywatna | 120,00 zł |
Wizyta lekarska kolejna | prywatna | 90,00 zł |
Wizyta lekarska domowa | prywatna | 200,00 zł |
Konsultacja lekarza geriatry pierwszorazowa | prywatna | 150,00 zł |
Konsultacja lekarza geriatry kolejna | prywatna | 90,00 zł |
EKG | prywatna | 20,00 zł |
Usługi pielęgniarskie | prywatna | do uzgodnienia |
Iniekcje | prywatna | 20,00 zł |
CRP | 20,00 zł | |
STREP TEST | 30,00 zł | |
VIOFOR | 10 zabiegów | 80,00 zł |
BIOPTRON | 10 zabiegów | 80,00 zł |
INHALACJE | 20,00 zł | |
HOLTER EKG | 130,00 zł | |
HOLTER CIŚNIENIOWY | 80,00 zł | |
Kserokopia dokumentacji medycznej | 1 strona kopii albo wydruku 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia | |
Szczepionki odpłatne - informacja dostępna w rejestracji | ||
Pełna informacja dotycząca usług odpłatnych dostępna w rejestracji. |